„Смъртта е
по-скоро преход, отколкото край. То е, като да се премине през вратата в друга
стая. В зависимост от нивото на духовното и психическо развитие или интересите
общуването с някого в съседната стая може да бъде пряко или опосредствано, а
може и въобще да няма комуникация. Въпреки това, каквато и да е природата на
основната връзка, тя може да бъде подобрена, ако скърбящите разберат, че
раздялата не е безвъзвратна и абсолютна. Както в случая с Марта и нейния баща,
те сигурно са били заедно и преди и са се разделяли така, както е станало в сегашното
им съществувание. Но въпреки това отново им е дадена възможност да бъдат заедно.
Те научават, както се случи с Филип, че съзнанието на любимия човек е умряло
само във физическата си форма.
Това дава на
скърбящите огромна надежда за бъдещето, надежда, че те отново ще се срещнат.
Разбира се, те може да не са в същия тип отношения или обстоятелства, както в
настоящия живот. Например баща и дъщеря могат отново да се срещнат като
приятели или като брат и сестра, а дори и като дядо с внучка. Без значение как,
душите продължават да се срещат отново и отново.
В известен
смисъл скръбта по умиращия е скръб за загубата на част от нашето аз и в това
отношение репресията в предишни съществувания може да бъде от голяма полза.
Онези, които са я изживели, разбират, че смъртта не значи потъване на Аз-а в
забрава и вечен мрак. От мъдрото междинно състояние пациенти са ми казвали, че
смъртта просто е знак за такова израстване, когато душата не се нуждае повече
от тяло. Дошло е време тя да прекрачи тялото и да съществува в нефизическо,
духовно състояние. Но съзнанието е безсмъртно-както и характерните черти на
личността.
Често душата се
връща за нов живот със същите таланти и способности, които личността е
показала в предишния си живот. Понякога хората придобиват неподозирани в
настоящия живот таланти, след като извикат спомена за тези таланти от предишно
съществувание.
Има толкова
много различни равнища на Аз-а. Ние сме необикновени многоизмерни същества.
Защо трябва мисловно да се ограничаваме с толкова стеснено самоопределение
като личности и тела, които съществуват само тук и сега? Цялостният дух не е
капсулиран в тялото и в будното съзнание. Част от нашето Аз, което съществува
сега, по всяка вероятност е само фрагмент от цялостният дух.
Без съмнение
съществува и възможност, както показа срещата на Филип с децата му на поляната,
друг аспект от душите на неговите син и дъщеря да се развива по-на-татък в ново
превъплъщение. Многообразието и възможностите на душата са безгранични,
безкрайни. Идеите и опитностите, набелязани в тази глава, вероятно са само
върхът на айсберга по отношение на схващането ни за пълното измерение на
душата.“
* * *
„Обикновено
личността в близост до смъртта се откъсва от тялото си и „наблюдава“
спасяването си и връщането към живота от някаква точка над него. Скоро тя вижда
ярка светлина или струяща лъчи „спиритическа“ фигура, а понякога в далечината
се появяват починали близки. Много често разказват, че чуват прекрасна музика и
се носят в тунел към светлината или към греещата в лъчи фигура. Няма болка.
Вместо това съзнанието е обхванато от всеобхватен покой и радост. Повечето
хора не искат да се върнат в телата си, но ако техните задачи, задължения и
дългове на земята още не са приключили, тях ги връщат в телата им и отново
изпитват болка и други физически усещания. Но те вече са добили увереност, че
животът не свършва със смъртта на физическото тяло. Повечето вече не се
страхуват да умрат.
Реймънд Мууди, доктор по медицина и
философия, известен като автор на Живот
след живота, Отгласи от живот след
живота и Светлината отвъд, ми
разказа за повече от две хиляди интервюта, които бил провел с хора, изживели
състояния близко до смъртта. В тях хората описват типичното усещане за кръжене
над техните тела. Много от тях знаели какви думи ще произнесат лекарите и
сестрите мигове преди те да са изговорени. Когато пациентите се опитвали да
докоснат по раменете присъстващите от медицинския екип, безплътните им ръце
преминавали през плътните тела. Не можел да се осъществи физически контакт.
– Тогава те се
откриват към чувството за трансцендентална реалност – продължи доктор Мууди. –
Те се чувстват пропити от любов, когато откриват блестящата светлина.
Една от честите
характеристики на състоянието близо До смъртта е прегледът на живота – панорама
на собствените действия, поведение и постъпки, които по някакъв начин се
показват като на екран, в ярки цветове, три измерения и извън времето. Освен
това наблюдаващият живота си изпитва чувствата на хората, на които е помогнал
и които е наранил, които е обичал и мразел. Едно или няколко богоподобни
същества често съпътстват прегледа на живота.
Доктор Мууди
интервюирал пастор, който имал склонност да плаши паството си с огън и жупел в
своите проповеди. Щом започнал прегледа на неговия живот, проповедникът видял
как едно деветгодишно момче преживява адските картини от неговата служба, как
треперело от страх на църковната пейка. Проповедникът съвсем бегло познавал
това момче, но сега, в състоянието близо до смъртта, той чувствал пълната сила
на детския страх и виждал, че ефектът от неговите проповеди е по-скоро антидуховен,
отколкото укрепващ духа. И тогава спиритичното създание, което наблюдавало с
него живота му, спокойно коментирало видяното:
„Предполагам,
че вече няма да правиш ТОВА.“
След това
пасторът споделил с доктор Мууди:
„Много бях
изненадан, че БОГ не одобрява моята теология!“
Доктор Мелвин Морс, педиатър от Сиатъл и автор
на книгата По-близо до Светлината,
внимателно е документирал състояния близо до смъртта на деца, като съобщава
за повече от 50 случая само за 1983 година. Преживяванията на децата са
подобни на описаните по-горе случаи с възрастни хора. И те описват как напускат
телата си, влизат в празно пространство и биват привлечени от ярка мамеща ги
светлина. Въздействието на състоянията близо до смъртта върху децата е еднакво
дълбоко и разтърсващо, както и при зрелите хора. Децата научават, че животът
има реална цел. Те придобиват способност да „уважават живота и да виждат
сложните връзки във Вселената“.
Когато
проследил как е преминал животът на пациентите му осем години по-късно, доктор
Морс установил, че децата, преживели състояния близо до смъртта, са станали
изключително зрели юноши и са успели да създадат прекрасни отношения в
семействата си. Нито едно от тях не бе посягало към наркотици, не бе проявявало
антисоциално поведение или сексуални отклонения.
Доктор Кенет Ринг, основател и бивш президент
на Асоциацията за изследване на състояния близо до смъртта, е автор на
отличните книги Живот в смъртта и В посока към Омега. Заедно с него доктор
Морс и доктор Мууди неотдавна изнесоха лекции на медицинската конференция в
Лос Анжелис, която бе посветена на преживявания, близки до смъртта и след нея.
На тази конференция доктор Морс съобщи, че някои изследвани от него деца му
разказвали за разговорите на лекари и сестри, протекли, докато извършвали
върху тях оперативни процеси, макар че децата са били в безсъзнание под пълна
упойка по същото време.
Той разказа и
историята на дете, преживяло състояние близо до смъртта, когато е било на
деветмесечна възраст. По-късно, когато станало на три години и половина, детето
попаднало на религиозно шествие и видяло изображение на Христос.
„Това не е
истинският Христос – възкликнало детето. – Аз видях Христос, когато бях умрял.“
Детето описало
в подробности как видяло тунел, в чийто край зърнало „света на светлината“ и
където то можело да „тича и скача заедно с Господа“.
„Така то бе
видяло небето“ – обясни доктор Морс.
Той спомена и
за три-четири деца, които му разказвали, че срещали „души, които чакали в
небето да се преродят“.
„Това ги бе
притеснило – беше коментарът на доктор Морс, – защото било в противоречие с
религиозното им обучение, но те твърдяха, че наистина са срещнали тези души.“
Доктор Мууди ми
описа един случай, поместен в реномирано медицинско списание. Ставало въпрос
за дете на по-малко от година, което било върнато към живота в последния
момент. Впоследствие малкото момиченце проявявало особено безпокойство, когато
било в близост до тунел. Когато станало на три и половина години, баба му
заболяла и трябвало деликатно да го предупредят за неизбежната й смърт.
„Дали и баба ще
трябва да премине като мене през тунела и да види Бога?“ – невинно попитало
то.
Според
изследванията на доктор Ринг, който е професор по психология в университета на
Кънектикът, религиозната ориентация и произход съвсем не са факторите, които
предразполагат хората към преживяване на състояния, близки до смъртта. Всеки
може да ги изживее независимо от спецификата на вярата. Той се натъкнал
многократно на откритието, че преживелите състояния близо до смъртта, престават
да се боят от нея.
„Това не важи
за хора в критично състояние, които не са имали преживявания от този характер –
твърдеше в лекцията си доктор Ринг. – Почти всеки преминал през състояние близо
до смъртта, става вярващ в Бога, дори преди това да е бил атеист. Той развива в
себе си ново отношение към живота, към природата и околната среда. Такива хора
престават да съдят прекалено строго самите себе си, но пък придобиват и
по-голямо чувство за съпреживяване към другите. Те стават много по-любещи...
любовта е това, което има значение... те придобиват много по-ясна представа за
целта. Те са по-духовни.“
Доктор Ринг
изказа убеждението си, че с бързото развитие на технологията за възвръщането
към живот все повече ще бъдат тези, които са се върнали от границата между
живота и смъртта, ще нараства числото на преживелите състояния близо до смъртта
и това ще донесе повече информация за тях.
Хората,
описващи смъртта си в минали животи, използват същите образи, съобщават за
подобни събития, служат си със същите метафори както децата и възрастните,
преживели състояния, близки до смъртта. Учудващи са съвпаденията, макар че
ярките описания на смъртта в предишни съществувания обикновено идват от
пациенти под хипноза, които не са имали никаква предварителна представа от
литературата по този въпрос.
Много
показателно е как по един и същи начин настъпват промени в ценностите,
перспективата и насоката на живота на хора, преживели състояния близо до смъртта,
и тези, възкресили спомени за минали съществувания. Необходимо ли е непременно
да сте стигали до границата между живота и смъртта, за да узреете за по-голяма
духовност, за да се откъснете от грижите на материалния свят? Благотворното
въздействие на регресията към минали съществувания ще ви помогне да издигнете
своята вътрешна природа към любов и душевен мир, без да сте преживели състояния
близо до смъртта вследствие на катастрофа или спиране на сърдечната дейност.
И в двата
случая резултатът е опияняващото чувство, че не се боите от смъртта. Вие
придобивате новото и твърдо убеждение, че само любовта има истинско значение.“
Брайън Уейс, Лечители през
времето. Изд. „Слово“, В.Т., 1993